Trends & Ontwikkelingen

Wereldwijd stijgt de vraag naar wijnen, zowel in de gewone wijn als in het premium segment. Echter dit is voornamelijk door Azië en Amerika. In de traditionele wijnlanden zien we al jarenlang een daling, het premium segment laat een beperkte stijging zien.

 

 

Vanwege meer focus op gezondheid zoeken klanten naar niet-alcoholische alternatieven in alle categorieën zoals bier, wijn & sterke drank.

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar nieuwe druivensoorten echter dient het niet te onbekend en exotisch te zijn.

 

 

Hoewel we een regelmatige daling van de reguliere wijnconsumptie in NL zien, zijn consumenten wel meer op zoek naar bekende wijnmerken en is premium wijn een groeiend segment. Dit premium segment is echter nog steeds een klein percentage van de totale markt.

Zorg voor planeet en klimaat,  meer vraag naar biologische, fairtrade en veganistische producten.

E-commerce is een toenemend kanaal, ook voor de wijnmarkt.

 

Het verbruik van Provence rosé neemt weliswaar toe echter rosé totaal daalt, de consumptie van champagne neemt toe. Er is meer vraag naar luxe artikelen.

Belangrijkste druiven in Nederlandse markt in volume.