Haal het maximale rendement uit je wijnkaart

Na de lange horeca sluiting is nu maar één ding belangrijk: rendement! Wij geven je graag een aantal tips & tricks om zoveel mogelijk uit jouw wijnkaart te halen.

1. Een goede balans tussen de verschillende druivenrassen
Zorg dat je weet waar jouw gast naar op zoek is en dat dat goed zichtbaar op je wijnkaart staat. Benoem de druivenrassen en het smaakprofiel van wijn in een aantal steekwoorden. Zo help je gasten om een keuze te maken. Druiven als chardonnay, sauvignon blanc, merlot en cabernet sauvignon blijven favoriet, maar we zien een verschuiving naar andere druivenrassen. Denk aan pinot grigio, verdejo, tempranillo en malbec. Verder is Provence rosé onmisbaar op het terras!

2. Herkenbare merken
In tijden van onzekerheid, snakt een mens naar iets herkenbaars en vertrouwds. Merken spelen hierin een belangrijke rol – ook op wijngebied! Wees niet bang dat jouw gasten de wijnkaart vergelijken met hun slijtersaankopen. Om te zorgen voor onderscheidend vermogen, bieden veel wijnhuizen een aantal exclusieve horeca wijnen. En jouw gasten? Die zijn juist blij wanneer zij vol overtuiging een keuze kunnen maken die bij hun smaak past.

3. Verkoop van duurdere wijnen
Tijdens de pandemie hebben we gezien dat consumenten steeds vaker naar de speciaalzaak gingen, om het gemis van de horeca te compenseren. Hier hebben ze kennis gemaakt met de betere wijnhuizen en hun smaak ontwikkeld. Hét moment dus voor de horeca om hierop in te spelen. Probeer wat vaker een wijn van de kaart te adviseren en zorg dat je, naast de huiswijn, een aantal hardlopers per glas kunt aanbieden. Een paar tips:
- Laat je personeel proeven (dat kan onder begeleiding van één van onze wijnadviseurs!) en laat ze een persoonlijke favoriet kiezen. Geef ze een leuke anekdote of een mooi verhaal mee en daag ze uit hun persoonlijke favoriet aan te bevelen aan gasten.
- Zin in een beetje competitie? Wij denken graag mee. Kies bijvoorbeeld twee wijnen uit waar jij graag meer van wil verkopen. Degene die de meeste flessen verkoopt, krijgt van elk een fles cadeau!
- Wat ook helpt is om te werken met een vaste opslag per fles. Zo blijven de wijnen betaalbaar, maak jij altijd voldoende marge en hebben jouw gasten een nog betere ervaring. Ze komen snel nog eens bij je terug!

4. Zichtbaarheid op tafel
Het lijkt een open deur, maar zien drinken doet drinken. Maak daarom gebruik van tafelkaartjes, koelers en andere verkoopbevorderende items. Wij kunnen je hierin uiteraard ondersteunen! 

5. Alcoholvrije wijn
Last but not least: consumenten zoeken steeds vaker naar een alcoholvrij alternatief. Heb je geen goede optie, dan wordt er al snel gekozen voor een frisje. Zonde, want op een alcoholvrije wijn kun jij meer marge maken. En omdat jouw gasten het gevoel hebben lekker mee te doen met de rest, bestellen ze waarschijnlijk ook meer.
Hoewel in opkomst, realiseren we ons dat een 0.75 fles niet altijd op gaat. Weggooien is zonde. Daarom hebben wij van onze alcoholvrije wijnen ook halve flesjes (0.38).


Omdat de komende weken in het teken staan van de heropening, willen we je graag extra helpen. Dit doen we door middel van diverse kortingsacties. Zo maak jij op elke verkochte fles snel extra rendement.

Neem contact op met je wijnadviseur of met Verkoop Binnendienst. Dat kan via 076-525640 of via order@walravensax.nl.